3. pôstna nedeľa - Oculi
Starocirkevný introit Ž 25,15-16 k bohoslužbe určil názov aj tejto nedele: „Moje oči sú upreté vždy na Hospodina, lebo On vyslobodí mi nohy z osídla. Obráť sa ku mne a zmiluj sa nado mnou.“ Prvé slovo z latinského prekladu biblického textu „Oculi“ (= oči) pomenovalo 3. pôstnu nedeľu.
V starej rímskej liturgii sa v strede pôstu začínali tri týždne skúmania (skrutínie) katechuménov pred krstom, touto nedeľou počnúc. Katechuménom bolo čítané evanjelium o rozhovore ženy Samaritánky s Ježišom (J 4), kde si Pán Ježiš pýta od ženy vodu, no vzápätí jej ponúka vodu života. Žena tak, ako vlastne každý človek, môže pri Spasiteľovi nájsť namiesto doterajšieho odsúdenia svoj večný život. Tento text bol v obrade nedele používaný ako podklad k obradu exorcizmu pre katechuménov, ktorý ostal dosiaľ zachovaný aj u nás v otázkach pri krste svätom.
Základným a starocirkevným evanjeliovým textom celého zhromaždenia je však L 11,14-28 o vyhnaní démona z nemého človeka a hľadaní moci, akou to Ježiš robí iste tiež v spojení s konaným exorcizmom katechuménov.
Odporučenou témou nedele je podľa súčasnej agendy Premoženie zlých mocností. V predchádzajúcej, Petríkovej agende (1952) sa končili tri témy o odriekaní sa (1. pôstna: odriekanie sa diabla, 2. pôstna: odriekanie sa sveta, 3. pôstna: odriekanie sa tela a krvi, potom nasledovali tri nedele o viere v Boha - Otca, Syna a Svätého Ducha).
V cirkvách východných obradov svoju tretiu pôstnu nedeľu nazývajú nedeľou uctievania svätého kríža, alebo aj krížopoklonnou.
V Česku sa zachoval aj názov kýchavá nedeľa pravdepodobne ešte z čias morových epidémií. Priniesla so sebou povery ohľadne šťastného počtu zakýchaní počas dňa.
V Tranovskom kancionáli (z r. 1949) je pre nedeľu Oculi odporučených 6 piesní, do súčasného Evanjelického spevníka sa dostali tri z nich: ES 119 Vždy, keď sa hriechov desím od Justusa Gesenia, ES 94 Kriste, muž bolesti od Adama Thebesia a ES 106 Päť studní od Erasma Alberusa.