3. adventná nedeľa
Predvianočné adventné obdobie sa dostáva do druhej polovice. Ňou sa prelamuje tento čas a tak sa táto nedeľa stáva prelomovou, čo sa ukazuje aj v zmene charakteristiky evanjelií, teraz sa už náš pohľad nebude uberať na druhý Kristov príchod (obsah prvých dvoch nedieľ), viac sa zameriame na Jeho prvý príchod, ktorý si o necelé dva týždne pripomenieme.
V protestantských cirkvách sa v introite (vstupnom speve, u nás sme ho nahradili predspevom) stretávame s Iz 40,9-10, v iných cirkvách Iz 40,3.10 – práve o pripravovaní cesty. V katolíckych kruhoch však uvidíme ešte predreformačný introit na text F 4,4-6 „Radujte sa v Pánovi...“, v lat. Gaudete in Domino. Zvlášť ak si spomenieme, ako sa kedysi v minulosti dodržiaval prísny, asketický pôst, polovica adventu prinášala uvoľnenie a určitú radosť. Preto nedeľa nesie názov aj Gaudete, radostná nedeľa – podľa tzv. incipitu, teda prvého slova introitu.
Epištola 1K 4,1-5 sa k adventnej téme dostáva predovšetkým v poslednom, 5. verši. Predpokladá sa, že súvisela so starocirkevnou praxou tzv. kántrových dní, trojdňového obdobia pôstu (celkom štyrikrát v roku) a hlbokých príprav – v tomto prípade zvlášť na druhý príchod Pána Ježiša.
Typické evanjelium nedele Mt 11,2-10 je o Jánovi Krstiteľovi a jeho otázke: Si ty ten, čo má prísť? (v. 3) Od témy Posolstvo Jána Krstiteľa v predošlej agende sme sa v súčasnej dostali k Pripravovateľovi cesty Pánovi ako vhodnej predvianočnej myšlienke. V katolíckych cirkvách (a v ekumenickom lekcionári) sa tejto biblickej postave venujú opakovane po predošlej nedeli.
V niektorých cirkvách – opäť najmä katolíckych – sa v túto nedeľu, presne ako v 4. pôstnu používa ružová liturgická farba (u nás síce priamo nezakázaná, ale ani nepatrí do pätice našich základných liturgických farieb). Aj kvôli tomu sa, najmä v zahraničí, stretneme s adventným vencom, ktorý má jednu zo sviečok ružovú.
Zo spevníkových piesní je pre túto nedeľu asi najtypickejšia pieseň č. 21, Púšťou sa nesie mocný hlas, textovo od Karla Kuzmányho. Dostala sa ako novinka do Evangelického zpěvníka s 10 veršami, v súčasnom sa v preklade Jána Rybárika ocitli už iba 4 z nich s tým, že posledné dva sú novou tvorbou Andreja Hajduka. V Zpěvníku sa používal nápev piesne Aj Panna jest pozdravena , pôvodne zo 4. storočia, dnes ju spievame podľa melódie z baptistického spevníka Southern Harmony and musical companion vydaného v r. 1935 vo Filadelfii.
V Tranovskom kancionáli je k tejto nedeli odporučených osem piesní, z nich máme v našom súčasnom spevníku tri: ES 17, 20 a 24. Je to ale škoda, pretože o Jánovi Krstiteľovi tak máme dnes v spevníku jednu jedinú pieseň (ES 21), aj tá sa viaže iba ku krstu Pána Ježiša – v Tranovskom kancionáli ich bolo viac, napr. k tejto nedeli pieseň 28 Svatý Ján, Páně křtitel, alebo k ďalšej nedeli pieseň 34 Židé k Janovi Krstiteli.