26. nedeľa po Trojici - predposledná
Na konci cirkevného roka sa dostávame k druhej nedeli s pozmenenou tematikou orientovanou na posledné veci.
26. nedeľa sa v evanjelických rozpisoch nedieľ neraz úplne vynechávala, tak napr. v Krmanovej agende z r. 1734 sa po vzore Lutherových postíl nachádzalo iba 26 nedieľ po Trojici pravdepodobne preto, že 27. nedeľa podľa Veľkej noci vychádzala skutočne iba zriedkavo – tak 6-krát za 100 rokov (my sme ju naposledy mali v roku 2008, predtým 1989, najbližšie bude až v r. 2035). V ešte starších dobách začínal advent skôr (40-dňové obdobie pred Vianocami), preto býval čas konca cirkevného roka patrične skrátený a propriálne texty po 23. nedeli chýbali a dopĺňali sa vynechanými textami z podobne variujúceho obdobia po Zjavení.
Väčšinou sa už teda v evanjelickej cirkvi táto nedeľa prekrýva s predposlednou nedeľou cirkevného roka venovanou všeobecne eschatologickej téme návratu Pána Ježiša a posledného súdu.
Bohoslužba predposlednej nedele začínala introitom čisto luteránskeho pôvodu zo Ž 54,3-4.7 s ohlasom ešte starších dôb, v našich agendách Mal 3,5-6, nežalmický, ale prispôsobený eschatologickej téme.
Epištola pokračovala po predošlej nedeli ďalšími veršami 1Tes 5,1-11 o druhom príchode Pána, v našom prostredí (už v Jakobeiho Duchovnom poklade z 1732) 2Tes 1,3-10 s pohľadom na súd (v poľskej cirkvi zas R 8,18-23, resp. až 25).
Evanjelium Mt 25,31-46, trochu dlhé na spievanie podľa našej tradície, je najtypickejším evanjeliovým textom o poslednom súde.
Zaujímavou je modlitba - kolekta v Petríkovej agende uvedená v českom jazyku starého švédskeho pôvodu, prvýkrát zaznamenaná v miestnych bohoslužobných knihách už v r. 1639.
V Tranovskom kancionáli bolo pre túto nedeľu odporučených 8 piesní, z nich sa do súčasného dostali iba štyri: 332, 501, 523 a 686.