17. nedeľa po Trojici
Aj táto nedeľa ešte patrí do tretieho cyklu potrojičného obdobia so zameraním sa na praktický život kresťana. Spoločnú tému proprií (starocirkevných textov) by sme mohli stanoviť ako otázku: Kto je hodný mena kresťan? Tak ju nachádzame najmä v epištole Ef 4,1-6, kde nás apoštol pozýva k životu hodnému povolania, v akom sme boli povolaní. Epištola je priamym pokračovaním epištoly z minulej nedele, po prestávke v ďalšiu nedeľu bude pokračovať ešte aj potom (19. po Trojici), čo je odrazom starodávneho postupného čítania textov na bohoslužbách (lectio continua) a svedčí o tom, že text epištoly k tejto nedeli pochádza z úplne najstarších čias formovania sa bohoslužieb.
Pochopiteľne, najsilnejším textom dňa je evanjelium L 14,1-11, v našich Bibliách rozdelenom na dve perikopy (Uzdravenie vodnateľného v sobotu a časť z: O skromnosti a pravej pohostinnosti). Človek, ktorý stretol Krista, kresťan, sa nemôže povyšovať nad iných. Zaradenie príbehu o uzdravení v sobotu k danému textu je však mierne problematické. No nezabudnime, že rozdelenie biblického textu na verše je mladšieho dáta (konkrétne Robert Estienne Novú zmluvu tak rozdelil v r. 1551, Starú zmluvu o štyri roky neskôr), v starých dobách príbeh považovali za úvod k textu.
Úvodný text k celej bohoslužbe, introit zo 119. žalmu, v starších tradíciách kompilácia dvoch veršov – najprv 137., potom ako odpoveď 124. volá k spravodlivému Pánu Bohu o pomoc, aby človek žil podľa Božích poriadkov (hodný mena kresťan). V našich agendách sú uvedené verše (starého) introitu 142-144 s podobným významom.
Súčasná agenda navrhuje tému nedele: Sloboda povolaných v Kristovi, predošlá (Petríkova): Kresťanská dokonalosť.
V Tranovskom kancionáli nájdeme opäť osem odporučených piesní k tejto nedeli, do nášho súčasného spevníka sa odtiaľ dostali tieto: ES 307, 452, 470 a 532.